IT, riskid ja ergonoomika

Teeme traditsiooniliselt niimoodi, et halb näide eespool ja hea hiljem. Siis on  positiivne tunne selle loo juurest lahkuda.

Tooksin negatiivse poole pealt esile Nokia symbian operatsioonisüsteemi. Siinkohal pean silmas komplekti, mis sattus kasutajateni Nokia telefoni sees ajavahemikus 2008 – 2010 aastatel. Toetun antud juhul enda ja oma pisikese tutvusringkonna kogemustele.

Antud nn negatiivse osa sees sooviks lausa esile tõsta positiivse esindajana Nokia varasemaid kasutajaliideseid, siis kui ussimäng oli veel au sees.

Ma mäletan juhust, kus ma oma uue Nokia telefoniga üritasin SIM kaardi pealt kopeerida kontakte telefoni mälusse. Ühesõnaga tegevus, mis ei tohiks olla väga äärmuslik. Kui hakkame arutlema, kuidas kasutaja ostab telefoni, siis mida ta tõenäoliselt teha tahab? Võib juhtuda, et soovib sisestada SIM kaarti ja kontakte hallata. Igal juhul oli antud tegevus nii keeruliseks aetud, et minul tekkis esialgu mõte, et nüüd ongi see aeg käes, kus ma olen vana. Hiljem selgus, et antud tegevust ei osanud isegi mobiiloperaatori esinduses, kelle juurest ma antud seadme ostsin, olevad spetsialistid alla ühe tunni teostada.

Teine segadus, mis mulle hetkel meenub, oli viis, kuidas antud kasutajaliides üritas tagaplaanile pandud protsesse visualiseerida. Ma ei ole üldse kindel, kumb lahendus oli hullem, kas antud versiooni symbiani nn multitasking (kui seda üldse oli) või viis seda visualiseerida (võib-olla ainult visualiseerimisega üritati multitasking efekti jätta).

Hiljem üritasin seda telefoni niisama  ära anda. Pakkusin seda oma tütrele ja hiljem äiale. Mõlemad loobusid telefonist peale mõnepäevast kasutamist.

Tõin siinkohal välja ainult kaks näidet. Samas peaks need ilmekalt iseloomustama minu mõtet. No tõesti läks hukka Nokial viimase otsa symbianiga kasutajaliidesed.

 

Positiivse näite poole pealt olen ma väga ebaoriginaalne ja sooviksin esile tõsta Apple tooteperekonnast iPhone kasutajaliidese.

Mäletan, kui esimese iPhone3 sisse lülitasin ja mind kenasti juhendati, kuidas käituda ja seadistada oma telefoni. Ausalt väga positiivse mulje jättis.

Öeldakse, et esmapilk on oluline. Tihti tuuakse see mõttetera inimeste kontekstis välja. Minuarust on esmane mulje riist- ja tarkvara puhul sama oluline. Tänases tarbimis – ja infoühiskonnas on info esitlemise eest vastutavatel seadmetel ja tarkvaralistel lahendustel väga oluline osa kahel põhjusel.

1. Kui lahendus ei ole piisavalt atraktiivne, siis seda ei soovita omandada. Lahenduse sees võib olla peidus nutikas mõte, kuid lühikesel tutvumisel ei avastata seda. Seetõttu võibki kasutaja kokkupuude seadme või tarkvaraga jääda viimaseks.

2. info meie ühiskonnas peaaegu, et maavara või väärtusliku toormaterjali staatuses, seega eluksvajalik. Kui nüüd süsteem, mis peaks kasutajaid igapäevaselt aitama, vastupidiselt hoopis piirab, siis on see, tänast kiiret elutempot arvestades, mitmekordselt häiriv.

Jällegi toon positiivses osas ka negatiivse näite. Nimelt minu ja inimeste, kellega suhtlen kogemusele toetudes väidan, et ID kaardi lahendus on väga ebasõbralik, lähtudes sellest, mida kasutajad näevad. Olen nõus, et tehniliselt on tegu väga nutika lahendusega.

Positiivse osa lõpuks avaldaksin arvamust, et Apple (Steve Jobs) pani omal ajal ehk tehnikute ja äripoole arust rõhku valedele kohtadele.  Samas minule tundub, et kasutajaliidese ja selle mugavuse tõttu eristusid nad selgelt  ja positiivses mõttes teistest.